BLACK FOREST POWER STATIONS

Das A und O einer Prüfmaschine ist die Korrelation mit den tatsächlichen Belastungen auf der Straße und im Gelände. Aus meiner Vergangenheit in einer großen amerikanischen Firma weiß ich, daß hier eine große Diskrepanz herrschen kann. Die Anforderung, Praxistauglichkeit und gleichzeitig Simulation der bestehenden Normen unter einen Hut zu bringen, ist mit hauseigener Ingenieursarbeit geleistet worden. Oder einfacher ausgedrückt:

Unsere Ansprüche gehen meist über die geltende Norm (ISO 4210) hinaus. Unsere Schwarzwald-Kraftwerke sind der wesentlichste Part um die Betriebsfestigkeit von Naben, Laufrädern, Lenkern, Vorbauten und Sattelstützen zu ermitteln. Zur weitergehenden Beurteilung der Betriebsfestigkeit zählen zusätzliche Kriterien wie Korrosionsfestigkeit, UV-Beständigkeit, außerordentliche Belastungen usw. Und für den Interessierten: Herzstück der Maschinen ist jeweils ein Prozessor, verbunden mit einem pneumatischen System. Die Maschinen sind modular aufgebaut. Entsprechend der Realität ist der Prozessor kraft-und nicht weggesteuert.
Er steuert einen pneumatischen Zylinder an, nimmt die Meßwerte einer Kraftmeßdose auf, vergleicht Soll-und Istkraft, verarbeitet sie und überträgt sie per serieller Schnittstelle an einen Computer.

Schwarzwaldkraftwerke 1 und 2. Sie ermöglichen Aussagen über die Produkte, für die tune bekannt und anerkannt ist – Naben und Laufräder.

BLACK FOREST POWER STATIONS 1 and 2:
These enable assurances on the products for which Tune is known and recognised – hubs and wheels. Power unit 1 measures the force that the brake’s disc attachments can tolerate. Reassuring to know:
Significantly more than double the maximum braking force. This is roughly equivalent to the torque of a 1.6 litre diesel engine.

 

Power station 2 checks the load capacity of the freewheel. Tune was a pioneer in aluminum freewheels with narrow bridges. Good to know they work.

Both power stations simultaneously measure the complete wheel, so we get data about the torsional strength of the hub body, flange, spoke, nipple and spoke hole at the rim.

 

BLACK FOREST POWER STATION 3
is a kind of guillotine for rims. This is most importantly for carbon rims which can not be bent.

The falling axe can either hit both flanges simultaneously and vertically, or only laterally on one side of the flange.
Like the French doctor Joseh-Ignace Guillotin, the guillotine separates the good from the bad rims.

BLACK FOREST POWER STATION 4
simulates both downhill (1000N double-sided load) and sprint (300N unilateral load) by pulling and pressing.

For those who are reassured by how much the carbon bar can bend, allowing us to call it ‚Wonderful‘.
Of course, as in the case of the power stations 1 and 2, the entire system is tested together, so we also test with the stem attached too.
However, we can only fully stress a stem if we use a steel rod instead of a handlebar.

BLACK FOREST POWER STATION 5 
ensures that all our Seat posts are true to the name, both a strong and a light piece of equipment. The refined design was only possible after countless cycles of computation and testing.

We assume the rider is a ruthless 90kg man descending a mountain, and the power plant even simulates 100,000 instances of 120kg on the seat post.

More than enough for the average 70 kg rider.

BLACK FOREST POWER STATION 6 
relentlessly sits on saddles. A solid foam „butt” presses down 200,000 times with 100kg of force on the saddle. There are machines for everything…..

 

BLACK FOREST POWER STATIONS 7 

Tries with all its force to break our quick releases.
After unsuccessfully trying to destroy the AC and DC variants, we turned to the U20 and U30s skewers.
In order to break them apart, we had to hang over 3.5 tons on them – which is lacking in practical relevance, we know.
So we´re studying the creeping behavior of the adhesive for weeks and months at 400 kg. Just as as if your bike sits in your cellar.