FAQ

Questions and answers

Allgemein

Wohin wende ich mich bei technischen Problemen?

Bitte wenden Sie sich an Ihren Fahrradfachhändler, der Ihnen gerne und kompetent weiterhelfen wird.

Naben

Why it is not possible to convert from 135/142mm to BOOST 148mm?

In our opinion, the rebuilt of a conventional hub into a BOOST standard in combination with distances is a “botched-up construction” and is not offered by us. The advantage of a BOOST frame is primarily the stiffness of the wheels. On the one hand we achieve this by raising the flange distance to improve the rear dish and on the other hand by enlarging the bearing spacing of the hub. An extension of the axle stubs leads to torsional weakening of the wheel stiffness and is therefore in our view completely counterproductive.

The BOOST standard is on the technical point of view a really good development, that we can confirm. It´s worth the investment but you shouldn´t save costs regarding the wheels!

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Can a King MK hub be adapted to Predictive Steering?

The King MK hub can not be adapted for use with for the Predictive Steering standard . No, seriously: We are aware of the fact that it would be a lot easier for our customers to convert easily our existing hubs with 17 mm to Predictive Steering standard only with end caps. Hereto we have made several tests during the development stage. However we noticed that the RS-1 lost considerably of its torsional stiffness due to the missing fork bridge. Inasmuch as this will not be compensated with a special axle and bearings, the front wheel would draw left from the track when braking. This has been already noticeable for lighter biker with 160er brake discs…

How many „clicks“ do Tune hubs have?

Tune Hubs have a „27 tooth system“, in which 3 pawls intervene.

Is it possible to put a figure on the “considerably stiffer” Boost towards the standard widths.


In general we keep a low profile with percentage figures as the increase of the lateral stability may differ on the several rims. It can be said, that the stiffness of a 29er rear wheel with 148mm width is about 20% higher than as with 142 mm. The lateral stability increases about 17% at the front wheel due to the Boost standard.

Wie erkenne ich wie alt meine HR-Nabe ist?

Anhand der Farbe des Freilaufes lässt sich in etwa das Alter der Nabe bestimmen.

-blau -Auslieferung seit etwa 2011

-rot -Auslieferung ca. 2004-2011 (ausgenommen Kong MK mit 150x12mm)

-grün oder grau -Auslieferung vor 2004

Lässt sich die Nabe auf einen anderen Achsen- oder Freilaufstandard umbauen?

Tune Naben werden stetig weiterentwickelt, so dass sich Details im Laufe der Zeit ändern. Bei größeren Änderungen wurde die Farbe des Freilaufs geändert, so dass die Farbe des Freilaufs wichtig zur Nabenerkennung ist.

Die Achsen- oder Freilaufstandard können durch entsprechende Umrüstkits geändert werden.

Optionen Scheibenbremsnaben (Kong / Prince)
Freilauffarbe: rot blau
Shimano/SRAM 10-fach X X
Shimano/SRAM 11-fach X
Campagnolo X X
Sram XD
X
Schnellspanner (135mm) X X
X12 (142×12) X X
Maxle (135×12) X X

 

Optionen Felgenbremsnaben (Mag)
Freilauffarbe: rot blau
Shimano/SRAM 10-fach
X X
Shimano/SRAM 11-fach X
Campagnolo X X
Schnellspanner Einbaubreite 130mm X X
Schnellspanner Einbaubreite 135mm X X

 

Lässt sich meine Vorderradnabe auf QR15 umbauen?

Alle disc-Vorderradnaben, die seit 2009 produziert wurden, lassen sich mit einem entsprechendem Umrüstkit auf QR15 umbauen. Die Nabe lässt sich nicht umbauen, wenn eine Inbusaufnahme in der Achse ist.

Sind alte Tune-Nabe mit Campagnolo Freilauf 11-fach kompatibel?

Das ist möglich und muss individuell probiert werden. Bei Problemen muss aber der Freilauf getauscht werden.

Können die Kugellager der Naben gewartet oder ersetzt werden?

Es werden ausschließlich Industriekugellager verwendet, die nicht nachgefettet werden dürfen. Ist ein Lager verschlissen muss es komplett ersetzt werden.

Wie stelle ich das axiale Lagerspiel meiner Nabe ein?

Entscheidend ist, dass nur wenig axiales Spiel im eingebauten (geklemmten) Zustand vorhanden ist!

Eine zu hohe axiale Vorspannung kann die Kugellager schädigen, eine wenig „Luft“ erhöht die Lebensdauer der Kugellager entscheidend.

 

Axiales Spiel kann hauptsächlich folgende Gründe haben:

-ein oder mehrere Kugellager sind verschlissen

>defekte Kugellager müssen ersetzt werden

-die Kugellager sind auf der Achse eingelaufen

>die Achse muss ersetzt werden

-die axiale Vorspannung auf die Kugellager ist zu gering

>das axiale Lagerspiel muss reguliert werden:

Die Regulierung geschieht je nach Nabentyp entweder

-mittels der rechtsseitigen Einstellmutter

>Naben mit rotem Freilauf und Aluminium Achse

-mittels Passscheiben, die sich unter der rechtsseitigen Distanz befinden

>Nabe hat keine Inbusaufnahme in der Achse

>Naben mit rotem Freilauf und Karbon Achse

>Naben mit blauem Freilauf

Naben, die vor 2004 produziert wurden, weichen davon ab.

!!!Bitte beachten Sie dazu auf jeden Fall die Gebrauchsanleitung der entsprechenden Nabe!!!

Kann ich das XOT Doppellager meiner älteren HR-Nabe durch Einzellager ersetzen?

Ja, wenn die Nabe eine Aluminiumachse besitzt, dann kann das XOT Lager durch je ein 61802 (15x24x5mm) und ein 61902 (15x28x7mm) Kugellager ersetzt werden. Zwischen beide Lager muss allerdings eine schmale Passscheibe (0,2mm) gesetzt werden.

Ist eine Karbon Achse verbaut, so muss unbedingt ein XOT Lager verbaut werden!

Kann ich meine Karbon Achse durch eine Aluminiumachse ersetzen?

Ja, das ist kein Problem. Allerdings muss die komplette Achse ersetzt werden, also auch die beidseitigen Distanzen.

Was kann ich tun, wenn sich meine Ritzel sich nicht vom Freilauf abnehmen lassen, nachdem ich die Abschlussmutter abgenommen habe?

Es kann sein, dass sich Einzelritzel in Belastungsrichtung etwas in die Stege des Freilaufkörpers eingefressen haben. Die Ritzel lassen sich am besten mit Hilfe zweier Kettenpeitschen lösen, wobei das festgefressene Ritzel entgegen der Belastungsrichtung bewegt wird. Überstehende Grate sollten mit einer Feile abgenommen werden um die Kassettenritzel wieder montieren zu können.

Ist es problematisch, wenn der Freilauf Einkerbung der Ritzel an den Stegen hat?

Einzelritzel fressen sich immer etwas in die Stege des Freilaufes ein, bedingt durch die geringere Oberflächenhärte des Aluminiumfreilaufes gegenüber den Stahl- oder Titanritzeln. Das ist in der Regel nicht problematisch, da dabei das Material an diesen Stellen verdichtet wird und weiterer Verschleiss nahezu zum erliegen kommt.

Die Ritzel lassen sich am besten mit Hilfe zweier Kettenpeitschen lösen, wobei das festgefressene Ritzel entgegen der Belastungsrichtung bewegt wird. Überstehende Grate sollten mit einer Feile abgenommen werden um die Kassettenritzel wieder montieren zu können.

Lässt sich die Lautstärke der Tune Nabe im Freilauf verändern?

Die Lautstärke ist ein typisches Merkmal von Tune Naben.
Kurzfristig lässt sich die Lautstärke verringern, indem man die Verzahnung mit mehr Fett versieht. Der Aufprall der Sperrklinken auf die Verzahnung wird gedämpft.
Eine Verdopplung der Sperrklinkenfedern (je zwei Sperrklinkenfedern werden übereinander gesteckt) macht die Nabe lauter, da die Sperrklinken mit mehr Druck in die Verzahnung gedrückt werden.

Die Verwendung von zwei Sperrklinkenfedern ist jedoch mit einer erhöhten Reibung im Freilauf und damit etwas höherem Verschleiß an den Sperrklinken verbunden.

Ist es möglich die Einbaubreite meiner Hinterradnabe zu ändern (130mm>135mm; 135mm>130mm)?

Ja, das ist möglich.

Für den Umbau benötigen Sie eins unserer Umrüstkits.

Wie lässt sich bei meinem Laufrad das axiale Spiel einstellen?

Naben mit Aluminium-Achse (außer Princess und Naben für Steckachsen):
Das axiale Lagerspiel lässt sich durch die rechtsseitige Einstellmutter (Freilaufseite) regulieren. Naben ab Baujahr 2005 werden wie in der Anleitung beschrieben eingestellt. Naben ab Baujahr ca. 1997-2004 werden wie in der aktuellen Anleitung eingestellt, nur gibt es hier keine Inbusaufnahme in der Achse. Die Einstellmutter (Alustück mit verklebter Riffelscheibe) muss mit der Hand (eventl. auch Zange) bewegt werden. Sollte sie sich nicht bewegen kann ein erwärmen der Mutter Abhilfe bringen.

Naben mit Carbon-Achse, Princess und Naben für Steckachsen:
Das axiale Lagerspiel lässt sich durch Passscheiben einstellen. Dazu muss die rechtsseitige Achsendistanz (Freilaufseite) entfernt werden. Je nach Bautyp wird die Achsendistanz
-abgezogen (Naben für Steckachsen),
-von innen heruntergeschlagen (Carbon-Achse ab Baujahr 07/2008 und Princess) oder
-durch teilweises herausschlagen der Achse zur Freilaufgegenseite hin abgenommen (Carbon-Achse bis Baujahr 06/2008).

Bitte beachten Sie dazu auf jeden Fall die Gebrauchsanleitung der entsprechenden Nabe.

Lässt sich die Kong (oder Prince) Nabe auf das X-12 System umbauen?

Das ist nur bei Naben ab Baujahr 2009 möglich. Dazu muss die Achse (inkl. Distanzen) getauscht werden. Mit Passscheiben wird das axiale Lagerspiel eingestellt. Eine X-12 Nabe lässt sich immer mit einer anderen Achse auf das „normale“ Schnellspannsystem umbauen.

My 11 speed hub is larger than indicated. Is that normal?

Each millimetre counts!

shim_sramThere are some tricks necessary to place an 11spd cassette, as the almost 2mm, for which an additional sprocket is necessary, have to come from somewhere. Unfortunately a little longer freewheel  body is in that case not sufficient, as the chain on the smallest sprocket could collide with the frame. Therefore our hubs get built a millimeter larger. That should not affect the assembly into the frame. The rim is placed 0,5mm excentric after a rebuild from a 10spd into 11spd freewheel. Normally that does not disturb. There is an exception with a very limited rear tire freedom. Here it is useful to center the rim again. This is easily possible with our wheels.

Compatibility with new Campagnolo Cassettes (Chorus)

The new Campagnolo Chorus cassettes could not have been mounted completely onto our freewheels. We were aware of that issue, Campagnolo changed the contour of the backside of the cassette. So the cassette didn`t fit towards the stopper ring. It collides with its shoulder whereby the complete sprocket is sitting a little too far outside. As far as we know only the new Chorus cassette and probably also Record and Co. do have the modified contour.

So we decided to reduce the shoulder at the Campa stopper rings. The new stopper rings are now compatible with all Campagnolo cassettes. The new sprocket stopper rings are installed since September 2015. Rebuilding our hubs with the new Campagnolo sprocket stopper is very easy. In case of any questions don´t hesitate to contact our service team.

Which clamping method does Tune offer?

Nearly all Tune hubs are suitable for quickrelease or thru-axle systems. You can choose the clampig method, even after purchase a rebuilding with a conversion kit is possible.

In which widths are Tune Fat Hubs available?

The Fat King front hub is available in 135mm (quickrelease) and 177mm (thru-axle).

The Fat Kong rear hub is available in 170mm (quickrelease), 177mm (thru-axle), 190mm (quickrelease) and 197mm (thru-axle).

How and how often do I need to maintain my hub?

The maintenance of the hubs should be once a year. With regular use under extreme conditions (rain, mud, salted winter roads, transport in the rain) the hub should be maintained in shorter intervals. A regular maintenance of the hub ensures a long durability and optimal technical conditions.

What implies a regular maintenance?

The hub should be cleaned carefully in the assembled condition with removed cassette and disc brake and then examined carefully visual and functionaly.

When dismantled the bearings should be examined and the toothing system should be cleaned and regreased. Following up you find a maintenance manual in detail.

You can maintain your tune hub on your own, a maintenance manual can be found under Manuals.

With which torque, do I need to mount my brake disc?

The brake disc needs to be mounted with a torque of 4-5 Nm.

Eventual screw lock rests need to be removed before anew assembly.

Can I mount an 11-speed cassette on a 10-speed freewheel?

On a Shimano/Sram 10-speed freewheel you cannot assemble an 11-speed road bike cassette as it is 1,8mm to wide.

11-speed MTB cassettes are as wide as 10-speed cassettes. They can be used on a 10-speed Shimano/Sram freewheel.

By adding a 1,8mm Spacer, 10-speed road bike cassettes can be used on 11-speed Shimano/Sram freewheel.

 

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How can I recognize an 11-speed freewheel?

The Shimano/Sram 11-speed freewheel is recognizable due to a groove (see illustration). The freewheel width of the Shimano/Sram roadbike freewheel is for Shimano/Sram 11-speed road bike cassettes designed. With a 1,8mm shim ring 8-/9-/10 -peed road bike cassettes as well as 8-/9-/10-speed MTB cassettes can be mounted.

11-Fach-Erkennen

 

First aid when cracking noise occurs

 

Unfortunately we had in the past some problems with noisy  hubs (15mm hub version, red freewheel) wherefore the hubs have always been described as the cause. The source of the annoying noise is in most instances not the hub. By means of simple tools you can check at home where the noise comes from and thereby saving time, effort and costs. Very often it is not coming from the rear hub but results from somewhere else at the bike. The hollow spaces your bike has work as a resonance body (especially at carbon frames) and it is therefore very difficult to determine only acoustically which component is responsible for the unwanted noise. To remove the cracking noise you need to determine its source. Please try out therefore the following steps:

It is up to the rear wheel?

Please check if the crackle comes from the rear wheel. Therefore exchange your actual rear wheel – if possible – with another rear wheel. Then find out while a test drive with different load scenarios (e.g. weighing ride, uphill, curves) if it is the rear wheel. In case the cracking noise is still there it does not come from the rear wheel.

As an alternative you can mount the rear wheel including the tune hub onto another bike (e.g. of a friend) and then make a test drive.

Or is it the quick release?

Exchange the quick release or thru-axle skewer. The noise results very often from the quick release. Bad clamping force, defect quick release etc. might be the problem. In case the you don´t hear any noise with another quick release, please check the quick release. The quick release should be in perfect and clean condition and tightened properly.

Is it really the hub?

In case you have recognized that the cracking noise results from the rear wheel it might be coming from the cassette, rim, nipples or spokes.

Please check the spoke tension. Please press always with one hand, one side two spoke pairs together, they should not yield a lot. The spoke tension should be constant all around the wheel.

To determine if the spoke crossings are the source of the noise please stick a thin piece of cardboard for test purposes between the spoke crossings. In case the crackle disappears during the test drive, it is up to the spoke crossing.

It can also be the cassette (especially with SRAM XD cassettes with bolts). Please mount an alternative cassette for a test drive. In case you do not have any other cassettes for testing please take it off and clean carefuly the freewheel and the cassette. At the end, you can remount the cassette with the indicated torque value.

 

Should you notice at the end of the test that the cracking noise comes from the rear hub than please contact our service (www.tune.de/servicecenter), we will help you along.

Why148mm hub-spacing and not 150mm?

The reason for 148mm is the Q-factor.  150mm width requires an increased Q-factor, this is the reason for 148mm. The Q-factor of 135mm and 142 did not change therby. Due to the increase of the width from 142mm to 148mm, the position of the cassette changed, what led to a change of the chain line consequence. In order to achieve the same shifting performance, BOOST compatible cranks are needed. For cranks with spiders an adequate chainring or boost spider is needed. The position of the chainring moves 3mm outwards equally as the cassette. The Q-factor as well as the crank- and bearing width remain the same. Tune offers already the Black Foot and Smart Foot cranks as Boost version, here we use absoluteBlack chainrings.

 

Surely some of you wonder why the hub producer did not adapted 150mm hubs. A reduction of the distances is not possible, that is why we have designed our own BOOST hubs. The efforts have been worth it 😉

 

Schnellspanner

Are the Tune MTB quickreleases released for disc brakes and suspension forks?

Yes all Tune MTB quickreleases can be used with disc brakes and suspension forks.

Was kann ich tun, wenn die Spannkraft meines Schnellspanners zu gering ist?

In der Regel wird dann der Schnellspanner nicht fest genug geschlossen. Es ist eine höhere Bedienkraft bei Tune Schnellspannern im Vergleich zu anderen Schnellspanner notwendig.
Schließen sie den den Schnellspanner indem sie die Mutter auf Anschlag zudrehen, den Schnellspanner schließen, wieder öffnen und die Mutter noch einmal nachdrehen. Danach den Schnellspanner wieder schließen und den Hebel an Rahmen bzw. Gabel anlegen. Haben sie dabei keine Angst vor Beschädigung des Schnellspanners. Konstruktionsbedingt hält der Schnellspanner der Kraft stand.

Warum werden bei den DC-Schnellspannern keine Spiralfedern mitgeliefert?

Die Federn können die Klemmkraft der Schnellspanner negativ beeinflussen.

Warum baut mein Tune Zeitfahrspanner keine Spannung auf?

Höchstwahrscheinlich ist das Ausfallende zu schmal, sodass die Spannerachse sich nicht am Ausfallende, sondern an der Nabenachse, abstützt.
Die Ausfallendenbreite muss größer als 7mm sein und das Achsenendstück der Nabe muss mindestens 1,5mm kürzer sein, als das Ausfallende des Rahmens bzw. der Gabel breit ist.

Is it possible to shorten too long quickrelease axles?

Too long axles might be shortend. But the warranty for the axle and the female thread will then be voided. But the guarantee for the tensile strength remains valid. In case the thread needs to be shorten, then please deburr the end of the axle subsequently. The nut then can be unscrewed easily without grating.

Attention: Please do NOT shorten U20 quickrelease axles!

Which clamping method does Tune offer?

Nearly all Tune hubs are suitable for quickrelease or thru-axle systems. You can choose the clampig method, even after purchase a rebuilding with a conversion kit is possible.

Sattel

Mit welchem Drehmoment wird mein Tune Sattel auf der Sattelstütze montiert?

Aufgrund der Vielzahl an Klemmmechanismen lässt sich hier kein Wert angeben. Der Drehmoment wird vom Sattelstützenhersteller vorgeschriebenen und muss unbedingt beachtet werden.

Ist der Tune Sattel mit meiner Sattelstütze kompatibel?

Im Prinzip gibt es keine Beschränkungen, außer der Sattelstützenhersteller verbietet ausschließlich die Montage von Carbonsätteln.
Die Sattelgestelle der Tune Sättel sind hochoval, sodass es vereinzelt Probleme bei der Klemmung mit seitlichen Klemmschalen geben kann. Oft werden aber spezielle Klemmschalen angeboten.
Mehr Informationen sind bei unserer Produktbeschreibung der Sätttel zu finden.

Gibt es Gewichtsbeschränkungen für die Sättel?

Für alle Sättel gilt eine Gewichtsbeschränkung von 90kg.

Is it possible to re-cover the Speedneedle and what are the costs for it?

Yes it is possible. Please refer directly to Tune (Germany) or to the responsible distributor (outside of Germany).

Kurbeln + Zubehör

How can the chain line be measured at the crank?

Measure the distance between the middle of the seat post and

-middle of the chain ring

-middle of the both chain rings (when using two)

-middle of the middle chain ring (when using three)

Sind Tune Kettenblätter auch 11-fach kompatibel?

Ja, alle aktuellen Tune Kettenblätter sind auch 11-fach kompatibel.

Für welche Tretlagerstandards ist die Tune Smart Foot & Black Foot geeignet?

Die Kurbeln sind mittels verschiedener Tretlagerkits, die separat zur Kurbel erworben werden müssen, mit den meisten Rahmen kompatibel. Eine Kompatibilitätsübersicht befindet sich bei unseren Produktbeschreibungen.

Was ist der Q-Faktor bei Tune FastFoot Kurbeln?

Das hängt von der gewählten Wellenlänge und vom Kurbeltyp (Rennrad oder MTB) ab. Rennrad Kurbel mit 105mm Welle: MTB Kurbel mit 117mm Welle.

Welche Wellenlänge benötige ich für die optimale Kettenlinie?

Rennrad 2-fach: 105mm (43,5mm Kettenlinie)
MTB 3-fach: 117mm (50mm Kettenlinie)
MTB 2-fach: 110mm (49mm Kettenlinie)
!!!Diese Kettenlinie ist nicht bei allen Rahmenmöglich, da die Kettenblättern den Rahmen berühren können!!!
Rohloff MTB: 113mm (54mm Kettenlinie)
Fully-MTB, 3-fach (z.B. Scott, Liteville): 120mm (52mm Kettenlinie)
Die Kettenlinie kann minimal schwanken, da die Kurbeln konisch geklemmt werden.

Hörnchen

Can I mount the Tune Barends (Hörnchen/RH1) on a carbon handlebar?

Principally it is allowed. The handlebar should be released for a barend assembly. The Tune RH1 should not be mounted in case the handlebar producer prohibits it specifically.

Tretlager

Is it possible to adjust a Tune bottom bracket to another bottom bracket cup width?

Yes, it is possible. Together with the according distances which get mounted in the bottom bracket, the AC 38 (square bottom bracket) and the Sixpack (hexagon bottom bracket) can be rebuild. For BSA (1,37”x24) there are the following possibilities: 68mm; 68mm/E-Type; 73mm/E-Type. For a width of 73mm, the shaft should be at least 110mm, for 73mm/E-type at least 117mm.

Sattelstütze

Is it possible to shorten the seat-post?

Yes, the Starke Stück can be shortend. But please note, changes not made by Tune, render the warranty void. Due to safety reasons it is not allowed to shorten the Schwarze Stück.

Notubes

Is it possible to ride the NoTubes ZTR Crest 29“ rim with Road/Cross tires?

Yes, it is allowed to ride the ZTR Crest 29” rim with the following widths and pressures:
1.       Min. width of tire: 28mm
2.       Max. pressure (with tube):
a.       5.5 bar for 32mm
b.      6.0 bar for 30mm
c.       6.5 bar for 28mm

One Shot Dichtmilch

Is it possible to use ONE SHOT under -10°C?

We specify  -10°C / 14°F  as the coldest application temperature for the ONE SHOT sealant. Our sealant is functional up to this limit. ONE SHOT is even applicable up to -17°C / 1°F, but here the sealing period might stall due to the increase in viscosity.

How can I remove the ONE SHOT out of the tire and dispose of it afterwards?

ONE SHOT is biodegradable and can be removed completely and easily with the help of warm water, some soap and a brush.

How much do I use in a racing tire?

It is not easy to estimate the exact quantity of sealant needed for a racing tires. Too much of the sealant means extra weight, too little of the sealant might not seal. We recommend therefore to work around to the required amount. The amount may vary considerably according to the tire size and model.

Can I use CO2 cartridges?

 

Our sealant can be used with CO2 cartridges.

Is it possible to use the sealant in latex tubes?

Yes it is possible to use the sealant in latex tubes, also with tubular tires..

Is it possible to use the sealant in road bike tubular tires?

Yes it is possible to use the sealant in road bike tubular tires. It is also no problem for tubular tires with latex tubes.

Laufräder

Which rims are tubeless suited?

All our clincher rims can be converted with a tape, tubeless valve and sealant to tubeless rims.

Can the labels on the Schwarzbrenner-rim be removed?

The discreet stealth-desing is integrated in the top layer of the rim and therefore can not be removed.

 

Where is the advantage of an asymmetric (offset) rim?

Well, it’s all about equalising spoke tension.

By offsetting the rim, the nipple holes are placed more directly in line with the centre of the hub, which allows a more even spoke length, and therefore tension of spokes between both sides of the wheel.

(It also improves the bracing angle of a dished wheel)

This is one of the reasons wheels are cross-laced.

 

The rim asymmetry enables an entire wheelset to be built, with almost uniform spoke tension.

This results in a stiffer and more stable wheelset, which is under less strain ( similar to the Evo boost idea).

 

Zubehör

Is our PORTEUR compatible with other stems?

Yes, it is.
But please note that mounting the PORTEUR affects the static of the stem.
So we can only guarantee a perfect function in combination with our stem „Geiles Teil 4.0 Oversize“

Porteur Zeichnung